زینب زیبای مامانزینب زیبای مامان، تا این لحظه: 15 سال و 4 ماه و 6 روز سن داره

توت فرنگی

طریقه ی مسواک زدن دندان کودک

1391/5/3 22:30
نویسنده : مامان زینب
3,341 بازدید
اشتراک گذاری

 

نایت اسکین

چطور دندان کودک را مسواک بزنیم؟؟

 

child-brush.jpg (350×232)

 

چطور دندان کودک را مسواک بزنیم؟

یکی از اصولی ترین و مهم ترین شیوه مراقبت از دندان ها، مسواک زدن است و والدین وظیفه دارند با نظارت دقیق و اتخاذ تدابیری، مشکل کودکانی را که از مسواک زدن سرباز می زنند را برطرف کنند.

 

برای پیشگیری از مشکلات بعدی در سلامت دندان های کودک بهتر است مسواک زدن را از همان زمان که دندان ها شروع به رویش کردند، یعنی حدود شش ماهگی، آغاز کنید.

 

مسواک زدن را دو بار در روز باید انجام داد و زمان مناسب برای این کار بعد از اولین و آخرین وعده غذایی کودکان ۱ تا ۳ ساله در روز است.

 

مسواک انگشتی (تصویر مقابل) بهترین وسیله برای رعایت بهداشت دهان و دندان و ماساژ لثه در هنگام رویش دندان ها تا سن ۳ سالگی است.

 

مسواک انگشتی را باید روی انگشت اشاره قرار داد و بهترین روش برای مسواک زدن افقی است و باید به اندازه کافی فشار وارد کرد تا پلاک دندان ها برداشته شوند.

 

برای این کار، بهترین روش این است که کودک را روی پای خود بنشانید، سرش را کمی کج کنید و روی آرنجتان بگذارید و به آرامی، روی دندان هایش را مسواک کنید.

یا اینکه او دراز بکشد و سرش را روی پای شما بگذارد، زیرا به هر حال از آرنج نرم تر است و بعد دندان هایش را بشویید.

دقت کنید هیچوقت نباید کودک را به زور وادار به مسواک زدن یا باز کردن دهان کرد، زیرا با این کار بعدها مسواک زدن برایش یک عمل خوشایند نخواهد بود و از آن گریزان خواهد شد

 

 

ممکن است کودک بخواهد مسواک را بجود و یا با دستش آن را بگیرد. بگذارید کنجکاوی اش را امتحان کند، اما بعد مسواک را مجددا به داخل دهانش برگردانید و شستن دندان را ادامه دهید.

 

 

فراموش نکنید خمیر دندانی که می خرید باید از نوع کم فلوراید و مانند مسواک، مخصوص بچه ها باشد. همچنین توجه داشته باشید هنگام مسواک کردن مقدار زیادی خمیر دندان را روی مسواک نریزید، زیرا فلوراید بیش از حد، موجب ایجاد لکه های سفید رنگ روی دندان ها می شود.

child-brush.jpg (350×232)

 

کم کم که کودک بزرگ تر شد، می توانید به او یاد بدهید که بعد از پایان کار، خمیر دندان های اضافی داخل دهانش را بیرون بریزد.

 

معمولا تا هفت یا هشت سالگی، پدرو مادر باید به کودک در مسواک زدن کمک کنند، اما از این سن به بعد می توان انجام کار را به تدریج به خود او واگذار کرد.

 

نکته آخر اینکه، بچه ها عاشق تقلید کردن هستند، پس یک راه مناسب برای اینکه به او بفهمانید سلامت دهان و دندان مهم است، این است که خودتان در مقابل چشمانش، دندان هایتان را مسواک کنید.

 

 

با کودکانی که از مسواک زدن دوری می کنند، چه کنیم؟

تعداد دندان های شیری ۲۰ عدد است که ده دندان در فک بالا و ده دندان در فک پایین است. این دندان ها اگر چه دایمی نبوده و حداکثر در ۵ سال فاصله، بین یک تا شش سالگی کارایی دارند، اما مراقبت از آنها ضروری است، چرا که پوسیدگی و شکستگی دندان ها، نه تنها باعث اختلال در جویدن و هضم غذا می شوند، بلکه زمینه ساز خراب شدن دندان های دایمی نیز می شوند.

 

اصولی ترین، مهم ترین و رایج ترین شیوه مراقبت از دندان ها، مسواک زدن، حداقل دو بار در طول شبانه روز، یک بار صبح و یک بار بیش از خوابیدن در شب است که البته بهتر است بعد از هر وعده غذایی این مسواک زده شود.

 

هر چند کودکان از مسواک زدن سر باز می زنند، اما والدین وظیفه دارند تا با نظارت دقیق و اتخاذ تدابیر مفید این مشکل را برطرف کنند.

mesvak-koodak2.jpg (245×207)

 

برای این منظور برای کودک مسواک ویژه کودکان تهیه کنید. این مسواک ها نه تنها از لحاظ اندازه، جنس و کیفیت مطابق با سن کودک طراحی شده اند، بلکه باعث ترغیب کودک به مسواک زدن می شوند.

 

زمان مسواک زدن فرزندتان را با مسواک زدن خودتان تنظیم کنید که این کار، او را به مسواک زدن ترغیب می کند و تا قبل از ایم که کودک خود بتواند مسواک بزند، دندان های او را مسواک بزنید.

 

خمیر دندان نیز باید ویژه کودک خریداری شود، چرا که خمیر دندان کودک از جهت طعم و بو متفاوت از خمیر دندان بزرگسال بوده و به جهت تفاوت در رنگ و عطر و طعم، کودک را به مسواک زدن تشویق می کند و در انتخاب نوع خمیر دندان به میزان ” فلوراید” آن توجه کنید.

mesvak-koodak1.jpg (222×259)

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به توت فرنگی می باشد