زینب زیبای مامانزینب زیبای مامان، تا این لحظه: 15 سال و 4 ماه و 25 روز سن داره

توت فرنگی

سبزه عید ،هنر دست کدبانوی خانه(٥)

1391/12/7 10:17
نویسنده : مامان زینب
2,804 بازدید
اشتراک گذاری
سبزه عید ،هنر دست کدبانوی خانه(٥)
 
آموزش سبزه ی عید به شکل سبد تخم مرغ
 
 
 
 

 آموزش سبزه ی عید به شکل سبد تخم مرغ

 

وسائل و موادی که لازم داریم عبارتند از :
بذر شاهی و خرفه و خاکشیر
یک سبد پلاستیکی
تخم مرغ پلاستیکی
تنظیف
پنبه
کمی سیم
مقداری بذر خرفه را در یک ظرف جدا خیس می کنیم .بذر خاکشیر را هم در یک ظرف جدا خیس می کنیم و وقتی لعاب پیدا کرد بذر خرفه را بهش اضافه می کنیم .
بذر خرفه بدلیل اینکه لعابی نداره به تنهائی قابل استفاده نیست و بذر خاکشیر کمکش می کنه که روی کار بمونه سه واحد بذر خرفه باید با یک واحد بذر خاکشیر مخلوط بشه .
پنبه ها معمولا دو لایه هستند اون را یک لایه می کنیم و دور سبد را کاملا با پنبه می پوشونیم.


روی آن را آب اسپری می کنیم و یک تنظیف روی آن می کشیم لبه های تنظیف باید طوری باشه که بشه بعد بردش زیر کار برای زیبائی .

دور تخم مرغ پلاستیکی هم به همین ترتیب پنبه و تنظیف می کشیم یک سیم هم وارد حفره ته تخم مرغ می کنیم که بهتره ضخیم باشه که محکم بمونه و تنظیف را دور اون سیم با نخ محکم کرده و اضافات تنظیف را قیچی می کنیم .

بذر آماده و لعاب انداخته شاهی را با دست برداشته و روی تنظیف می کشیم باید بدونید که فقط یک لایه بذر باید روی کار باشه اگر بیشتر باشه یا سبز نمیشه یا موقع سبز شدن حالت زشتی به خودش می گیره پس دستون را با کمی آب خیس کنید و روی کار بکشید بذرهای اضافی لیز می خورند و در جای خالی روی تنظیف می چسبند

تخم مرغ پلاستیکی را که یک سیم بهش وصل هست روی سبد سوار کنید و سر سیم را از سبد عبور بدید که روی کار بمونه .
مقداری بذر خرفه و خاکشیر را با دست برداشته و روی تخم مرغ پلاستیکی را پوشش بدید بازم باید یک لایه روی کار بکشید نه بیشتر دستون را خیس کنید و روی کار را صاف کنید این مرحله یک مقدار وقت گیر هست چون قدرت چسبندگیش کمتره .

نگران کثیف کاری نباشید چون بعد از رشد بذرها پوشش پیدا میکنه .
نسبت به بزرگی یا کوچکی سبدتون تخم مرغ پلاستیکی بیشتر یا کمتری استفاده میشه .اگر میخواین گلهای وسط کارتون درشت تر باشه دور تخم مرغ های پلاستیکی را پنبه بیشتری بکشید تا به اندازه دلخواهتون در بیاد.
برای مدل دار کردن این سبزه میتونید مقداری از بذر شاهی را با کمک یک قاشق مرباخوری بردارید و شکل های مورد نظر را روی آن پیاده کنید بعد جاهای خالی را با بذر خرفه و خاکشیر بپوشونید .


بعد از اتمام کار لبه های تنظیف را به زیر کار ببرید در ظرف مورد نظرتون بذارید و روی کار را حسابی آب اسپری کنید .یک نایلون بزرگ را چند تا سوراخ کنید و روی کار بکشید مواظب باشید نایلون روی کارتون نچسبه .روزی چند بار نایلون را برداشته و روی بذرها را آب اسپری کنید تا زمانی که یک رنگ سبز را ببینید که بذرها جوانه زدن نایلون را بردارید و الان اگر زیر کار را نگاه کنید می بینید که کارتون ریشه زده وقتی ریشه ها را کامل دیدید میتونید برای سیراب کردنش روزی یک بار از پشت کار بگیرینش زیر شیر آب .
خب سبزه شما آماده است که میتونید هر طور که مایلید تزئینش کنید .

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

مامان شادی
7 اسفند 91 13:02
وبلاگ مفید و جالبی دارید . بابت مطالب اموزنده تون خیلی ممنون.

میشه اموزش قدم به قدم ساخت تقویم هم بهمون یاد بدید؟


ممنون عزیزم
مامان بهداد
9 اسفند 91 0:39
سلام خانومی. واقعا دستتون درد نکنه. هر صفحه ای رو که باز کردم لذت بردم. همه قشنگ و مفید و آموزنده و کاربردی. ای ول داره والا. مرسی عزیزم. وقت کردید به ما هم سر بزنید.


ممنون از لطفتون واقعا دل گرمیه حرف های شما
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به توت فرنگی می باشد