زینب زیبای مامانزینب زیبای مامان، تا این لحظه: 15 سال و 4 ماه و 7 روز سن داره

توت فرنگی

امن کردن محیط خانه برای کودک

1391/5/20 2:16
نویسنده : مامان زینب
1,792 بازدید
اشتراک گذاری

نایت اسکین

چگونه محیط خانه را برای کودکمان امن کنیم؟

خانه را برای کودک خود امن کنید


 

خانه را برای کودک خود امن کنید در گذشته، والدین با قرار دادن کودکان خود در محیط‌های بسته و دارای حفاظ، از زير بار مراقبت از آنها در برابر خطرات خانه شانه خالي مي‌كردند، اما مطالعه فرایند رشد کودکان در سال‌هاي اخير نشان داد که مغز کودک در محیط‌هایی که به وي اجازه بازی و اکتشاف داده مي‌شود، بهتر رشد خواهد كرد. در واقع، مي‌توان گفت كه بازی براي كودكان به معني "يادگيري" است.

امروزه، همه ما والدين تمايل داريم كه به كودكان خود فرصتي بيشتر براي بازی،جست‌و‌خیز و آزادی عمل بدهيم، اما نبايد فراموش كنيم كه خانه می‌تواند مکاني خطرناک برای بازی کودک باشد؛ کودکی که هر چيزي كه پيدا مي‌كند در دهان مي‌گذارد، سعی در كشفي تازه دارد. این جست‌و‌جو مي‌تواند شامل کشیدن هر چیزی به سمت خود براي بيشتر شناختن آن نيز باشد.

اگرچه مي‌توانيد انواع وسایل محافظ کودکان را در فروشگاه‌ها پيدا كنيد، هیچ راهي مطمئن‌تر از بررسي دقیق منزل از دید کودک نيست. بنابراین، روی دست‌ها و زانوهای خود دراز بکشید و سينه‌خيز، تمام خانه را جست‌و‌جو كنيد.

برخی موارد بوضوح قابل تشخيص هستند كه نیاز به توجه دارند؛ مانند پریزهای برق، درهای کابینت، راه‌پله‌ها و درهای ورودی و خروجی. اگرچه می‌توانید با خرید درپوش‌های پلاستیکی ارزان‌قيمت براي پريزها در هزینه‌های خود صرفه‌‌جویی کنید، كودكان نوزاد و نوپا آن قدر باهوش هستند که راهی برای بیرون کشیدن چنین درپوش‌هایی پیدا کنند. پس، توصيه ما این است که در این مورد به دنبال صرفه‌جویی نباشید.

ممكن است با ديدن قفل کابینت‌ها، حس واهی امنیت به شما القا شود، اما فراموش نكنيد كه کودک نوپاي شما قادر است از پس اين قفل‌ها هم به‌راحتي برآيد. راه حل این مشکل، انتقال وسايل خطرناك از طبقات پایینی به طبقات بالايي است، حتی اگر از قفل‌های ایمنی مخصوص کودکان براي اين كابينت‌ها استفاده می‌کنید.

استفاده از حفاظ‌های آکاردئونی برای ورودی راه‌پله‌ها مانع از این می‌شود که نوزاد شما پس از بالا رفتن از چند پله، متوجه شود که نمی‌تواند پایین بیاید. از اين رو،هيچ وقت از حفاظ‌‌هاي چوبی و قدیمی استفاده نکنید، زیرا در اثر کشیدن قسمت‌های زاویه‌دار توسط کودک، احتمال باز شدن آنها، گير كردن بازوي كودك در آن و آسیب‌دیدگی وجود دارد. اين خطرات در حفاظ‌های جدید كه با شبکه‌های پلاستیکی ساخته مي‌شود، به حداقل رسيده است كه برای این كار، مناسب‌تر نيز خواهد بود . توجه داشته باشید که استفاده از این حفاظ‌ها نيازمند بررسي مداوم است چون نوزادان و کودکان نوپا با آویزان شدن از اين حفاظ‌ها، موجب شل شدن آنها به مرور زمان مي‌شوند.

حالا باید دورتا دور خانه سينه‌خيز برويد و سعی کنید مانند کودک خود فکر کنید. آهنرباهایی که برای نصب یادداشت روی در یخچال از آنها استفاده می‌كنيد، يكي از وسايل خطرناك داخل آشپزخانه است. توصيه مي‌كنيم كه تمام اين آهنرباها را از در یخچال جدا كنيد زیرا در صورت افتادن آنها روی زمین، نخستين جايي كه آنها را پيدا مي‌كنيد، دهان کودک شما خواهد بود.

در همان حال كه خانه را در حالت سينه‌خيز وارسی می‌کنید، به دنبال هر چيزي بگردید که احتمال کشیدن آن توسط كودك و خطر سقوط آن
روي او وجود دارد. لوازم ورزشي و بازي كه در منزل خود داريد، احتمالا فنرها و طناب‌های کششی دارد كه كه کودک شما، بدون ترديد از آنها آویزان خواهد شد. تزئینات پرده و طناب‌هاي تنظیم پرده‌های کرکره‌ای از جمله وسايلي هستند که مي‌توانند براي كودك شما خطرناك باشد. رومیزی میزهای عسلی، روكش پارچه‌ای میز ناهارخوری با دنباله آویزان از اطراف ميز و تزئینات پرده، همه و همه برای فرزند شما فرصتي شگفت‌انگیز برای كشف و البته آسیب رساندن به خود را فراهم می‌کنند.

اگر برای تزئین خانه خود از گیاهان آپارتمانی استفاده می‌کنید، آنها را نیز به نقطه‌ای منتقل کنید که به هیچ‌وجه، قابل دسترسی برای کودک شما نباشد. بچه‌ها خاک پای گلدان‌ها را حفر می‌کنند يا برگ‌ها را می‌خورند.

با وجود این که بعضی از والدین تمام تلاش خود را بکار می‌گیرند، متوجه می‌شوند که کودکان از آنها باهوش‌ترند و در نهایت، راهی برای فرار از امنیت پیدا می‌کنند. از اين رو، هميشه در منزل خود، شربت اپیکا و زغال فعال‌شده براي درمان مسموميت داشته باشید. توصيه مي‌كنيم كه همیشه، شماره یکی از این مراکز مخصوص درمان مسمومیت را ‌نيز به همراه داشته باشید.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به توت فرنگی می باشد