زینب زیبای مامانزینب زیبای مامان، تا این لحظه: 15 سال و 4 ماه و 29 روز سن داره

توت فرنگی

علل کوتاهی قد درکودکان

1391/5/22 7:33
نویسنده : مامان زینب
1,393 بازدید
اشتراک گذاری

نایت اسکین

دلایل کوتاهی قد در کودکانمان را بدانیم

 

کوتاهی قد در کودکان همواره مورد نگرانی اولیای آنها بوده و سبب می شود تا پیگیری و مراقبتهای بیشتری را برای پی بردن به علت و درمان آن انجام دهند . منظور از کوتاهی قد آن است که در یک کودک ، اندازه قد در شرایط یکسان از نظر جنس ، سن و نژاد ، از سایر کودکان کوتاهتر باشد . در برخی موارد نیز کندی رشد در جوار کوتاهی قد به طور اشتراکی وجود دارد . بلندی بیش از اندازه ی قد نیز نگران کننده است .


علل کاهش رشد و کوتاهی قد در کودکان :

کاهش میزان مصرف تغذیه مادر باردار و مشکلات روانی و اجتماعی مادر در تغذیه و پرورش کودک ، روماتیسم مفصلی ، بی اشتهایی ، مشکلات روانی واجتماعی کودک ، ژنتیک ، بیماریهای مادرزادی ، اختلال در عمل هورمونها یی چون هورمون رشد (جی اچ ) ، فوق کلیه پرولاکتین ، ال اچ ، اف اس اچ وهورمونهای تیروئید غده هیپوفیز در مغز به عنوان مهمترین علت هورمونی در ایجاد کوتاهی قد دخالت دارد ودر صورتی که این غده در تولید هورمون رشد ، سستی نشان دهد کوتاهی قد رخ می دهد .


علل بلندی قد:

ژنتیک ( سرشتی ) ، اختلالات ژنتیکی مادرزادی ( سندرم مارفان وسندرم کلاین فیلتر ) ، ازدیاد تولید هورمون رشد از غده ی هیپوفیز مغز ( جی اچ ) که به ژیگانتیسم شهرت دارد ، اختلالات تیروئیدی .


پیشگیری و درمان :

برای اینکه کودکان با اختلالات قد و رشد دچار نشوند باید آزمایشات طبی و معاینات و ارزیابی رشد و وزن کودک را به صورت منظم انجام داد . و باید شرایطی بوجود آید که مشکلات روحی و روانی کودک و مادر به حداقل برسد ودر صورتی که از تغذیه مناسب برخوردار نیستند برنامه غذایی مناسبی برایشان تهیه شود

. 1استفاده از لبنیات ، حبوبات ، میوه و بویژه سبزیجات که که تهیه آن مستلزم هزینه زیادی نیست ، بسیار ضروری است .

2. نباید از داروهای ممنوعه استفاده شود .

3. مشاوره ازدواج به ویژه ازدواج فامیلی را بسیار جدی بگیرید .

4. در ماههای اول تولد و تا 2 سالگی باید در مورد رشد کودک ، وزن و قد او حساسیت بیشتر نشان داد و او را همسن و سالهایش مقایسه کرد .

5. در صورت مشکوک بودن از نظر قد و سن و نژاد نسبت به سایر کودکان ، باید به پزشک مراجعه کرد تا به درمان کودک بپردازد .

 

تغذیه بد و طول قد مردم

محمد اسماعیل اکبری، معاون سلامت وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی گفت نامناسب بودن کیفیت تغذیه در کشور طی چند سال اخیر، باعث کاهش ۵ / ۲ سانتی قد مردم در کشور شده است. به گزارش ایرنا، وی امروز افزود انسان محور توسعه پایدار است و بخش کشاورزى یکی از مولفه هاى بزرگ این توسعه به شمار می رود. آقای اکبری در عین حال گفت امروزه، کشور داراى سالم ترین گندم در منطقه است که این امر نشان از روند مثبت کار در این زمینه دارد آمریکا از بسیاری جهات در جهان ممتاز است، اما مردم آن کشور به لحاظ تناسب اندام از برخی کشورها به خصوص اروپایی ها عقب می افتند. پروفسور جان کوملوس، یک متخصص آلمانی، با تحلیل داده های مربوط تقریبا 250 هزار نفر طی 200 سال گذشته به این نتیجه رسیده است. وی دریافت که درحالی که اروپایی ها به طور فزاینده ای بلندتر می شوند، رشد آمریکایی ها از این نظر "متوقف" شده است.


در قرن نوزدهم، هلندی ها به طور متوسط نزدیک به 8 سانتیمتر از آمریکایی ها کوتاه تر بودند، اما آنها اکنون به طور متوسط حدود 8 سانتی متر بلندترند. پروفسور کوملوس، استاد اقتصاد در دانشگاه مونیخ، قامت گروهی از افراد شامل سربازان جنگ کرایمیا در اروپا، برده های آمریکا و مردان امروز نروژی را بررسی کرد. او دریافت که در زمان جنگ استقلال آمریکا در سال 1775، میانگین قد مردان آمریکایی 175سانتیمتر، یعنی تقریبا 5 سانتیمتر بلندتر از میانگین قد مردان بریتانیایی بود. اما اکنون ورق برگشته و مردان بریتانیایی تقریبا یک و نیم سانتیمتر از مردان آمریکایی، که اکنون به تقریبا 178 سانتیمتر رسیده اند، بلندتر هستند. اما اختلاف هلندی ها و آمریکایی ها حتی از این نیز بیشتر است، به طوری که میانگین قد هلندی ها اکنون از 185 سانتیمتر تجاوز می کند. پروفسور کوملوس گفت که کشورها اهمیت افزایش چاقی را درک کرده اند، اما به این مساله که قامت یک ملت چه اطلاعاتی درباره وضعیت سلامت آن در اختیار دانشمندان می گذارد کمتر توجه شده است.



کیفیت تغذیه و سایر عوامل

وی گفت دسترسی به خدمات بهداشتی و نظام رفاه اجتماعی، کیفیت مراقبت از زنان باردار و نوزادان، وضعیت اجتماعی و تغذیه متعادل، جملگی بر قامت انسان تاثیر می گذارند. به گفته او بلندتر بودن هلندی ها احتمالا به خاطر آن است که آنها "از بهترین مراقبت ها در جهان" پیش و پس از تولد برخوردارند. در مقابل، در حدود 40 میلیون آمریکایی (از میان تقریبا 300 میلیون نفر) از بیمه بهداشتی محرومند. پروفسور کوملوس به بی بی سی گفت: "علل نهفته در پس اختلاف قد معمای بزرگی است."


اما وی گفت که احتمال دارد که تفاوت های اجتماعی، اقتصادی و پزشکی میان اروپا و آمریکا سبب این اختلاف شده باشد. او گفت: "به نظر ما می توان آن را به عواملی چون مراقبت های بهتر پزشکی در کشورهای اروپای غربی و شمالی، و دسترسی بهتر به نظام رفاه اجتماعی مرتبط دانست." همچنین توزیع درآمد در کشورهای اروپای غربی و شمالی متوازن تر است." وی در نشریه "مقالات اقتصادی" (Economic Literature) نوشت: "در آمریکا نگرانی زیادی نسبت به اپیدمی چاقی ابراز می شود، زیرا متوجه پیامدهای آن برای سلامتی هستند، اما این واقعیت که مشخصات اندام آمریکایی ها نسبت به اروپایی پس رفته است تقریبا از انظار پنهان مانده است."

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به توت فرنگی می باشد