زینب زیبای مامانزینب زیبای مامان، تا این لحظه: 15 سال و 4 ماه و 28 روز سن داره

توت فرنگی

کودک وهیجان ورود بچه ی دوم

1391/7/18 20:50
نویسنده : مامان زینب
1,439 بازدید
اشتراک گذاری

نایت اسکین

 

هيجان كودك براي ورود خواهر يا برادر كوچك‌تر

 

هيجان كودك براي ورود خواهر يا برادر كوچك‌تر

 

نوزاد دوم در را‌ه است

چند وقت ديگر دوباره مادر مي‌شويد و به اصطلاح فرزند دوم‌ شما به اين دنيا پا خواهد گذاشت. كنار آمدن و آماده‌سازي فرزند بزرگ‌تر براي ورود نوزاد تازه، مشكلي جدي براي مادران به شمار مي‌رود. بايد بدانيد كودك‌تان به فرصت نياز دارد و البته شما هم بايد صبور باشيد.

 


تغيير در كل خانواده


پا گذاشتن نوزاد تازه به اين دنيا،‌ تغييرات اساسي را در كل خانواده شامل مي‌شود. با ورود نوزاد‌ تازه از‌ راه ‌رسيده کودک بزرگ‌تر، گاهي با نوزاد جديد با محبت و گاهي با خشم و حسادت برخورد مي‌کند. در عين حال، آماده‌کردن کودک براي ورود نوزاد جديد، موجب شکل‌گيري روابط مناسب ميان آنها مي‌شود.

 


صبر كودك و بردباري مادر


براي اينكه كودك‌تان با شرايط جديد وفق پيدا كند، نياز به صبر دارد و البته بردباري شما مادر و پدر. براي كودك اينكه بخواهد با فرد ديگري در جلب توجه و محبت از سوي والدين شريك شود، دشوار است. از طرفي رابطه کودک با والدين‌ به دليل ورود خواهر يا برادر جديد، تغيير خواهد کرد و شايد در اين هنگام کودک نسبت به نوزاد، احساس رنجش کند. كودكان شايد به دليل کم‌شدن توجه، احساس کنند والدين ديگر آنها را دوست ندارند و در اين هنگام شروع رفتارهاي بچگانه چون مکيدن شست، با شيشه شيرخوردن و درخواست براي غذا در دهان گذاشتن، مشاهده مي‌شود. اين رفتارها نشانگر تمايل کودک براي کسب توجه والدين است و دادن توجه اضافي در اين موارد موجب تشويق رفتارهاي بچگانه و تداوم آنها خواهد شد. اگر هم رفتارهاي مطلوب کودک مورد توجه و تشويق قرار نگيرد، او با رفتار نامطلوب جلب توجه مي‌کند و در اين هنگام توجه اضافي مانند تعريف بي‌مورد، دليل آوردن، جروبحث و توجيه‌، موجب تکرار رفتارهاي بچگانه در کودک خواهد شد. به همين دليل است که توصيه مي‌شود از توجه به رفتارهاي بچگانه کودک خودداري شود.

 


زمان آماده‌سازي کودک


براي آماده‌سازي كودك و گفتن اينكه تا چند وقت ديگر بچه ديگري در خانواده پا خواهد گذاشت، نبايد تعلل كرد. وقتي مادر باردار است، آماده‌سازي کودک بايد شروع شود و اگر کودک در سنين پيش‌دبستاني يا دبستاني است، اين نکته اهميت بيشتري پيدا مي‌کند و نبايد آماده‌سازي را به تعويق انداخت. البته نبايد به کودک بگوييد براي او يک دوست يا همبازي مي‌آوريد؛ زيرا کودک از خوابيدن طولاني‌مدت نوزاد يا ناتواني شيرخوار در بازي‌کردن با او ناراحت مي‌شود. از طرفي کودک شما به ديدن عکس‌ها و شنيدن داستان‌هاي مربوط به دوران نوزادي‌اش علاقه‌مند است. به همين دليل شيرخوار دوست يا فاميل‌‌تان را به کودک نشان بدهيد يا درباره خانواده‌اي که منتظر نوزاد جديد هستند، براي او داستان بگوييد.

 


پس از به دنيا آمدن نوزاد، چه بايد کرد؟


آيا کودک بايد نوزاد را در بيمارستان ببيند؟ بله. بايد به کودک‌تان اين اجازه را بدهيد كه نوزاد تازه از راه رسيده را در بيمارستان ببيند؛ چرا كه اين امر باعث کاهش احساس نگراني وي درباره سلامت مادر خواهد شد. پيش از آمدن کودک به بيمارستان، به او مدت ملاقات و زمان برگشتن به خانه را بگوييد و با گرفتن يک جشن تولد کوچک، ورود خواهر يا برادر جديد را جشن بگيريد. گاهي اوقات کودکان هنگام ملاقات مادر، ساکت و نگران هستند يا تمايلي به در آغوش‌گرفتن مادر يا حتي بوسيدن او ندارند. بنابراين خود را براي واکنش‌هاي کودک آماده کنيد و آنها را بپذيريد. البته اگر کودک را در انجام فعاليت‌هاي مربوط به نوزاد شرکت دهيد، اين مشکل به مرور زمان حل مي‌شود.


به اندازه كافي به كودك‌تان توجه و محبت كنيد


به اندازه كافي به كودك‌تان توجه و محبت كنيد؛ نه كم، نه زياد. چون توجه زياد، باعث لوس شدن وي و كم‌توجهي باعث سرخوردگي و تنفر كودك مي‌شود. بايد ترتيبي اتخاذ كنيد كه برنامه‌هاي‌ روزانه‌ كودك،‌ طبق‌ روال‌ گذشته‌ ادامه‌ پيدا کند. به کودک اهميت دهيد تا احساس احترام به خود در او شکل بگيرد و او را براي رفتار مناسب با نوزاد تشويق کنيد. البته رفتارهاي نامناسب‌ او را ناديده نگيريد و زماني که بدرفتاري‌هاي جدي مي‌بينيد، سريع عکس‌العمل نشان دهيد زيرا او بايد متوجه شود که صدمه زدن به نوزاد، قابل‌قبول نيست و با انضباط خاصي با او برخورد مي‌شود اما بايد بعضي‌ از رفتـــارهاي‌ نامناسب‌‌ او‌ را هم ناديده‌ گرفت. به عنوان نمونه، بعضي‌ از رفتارها مانند كودكانه‌ صحبت‌ كردن‌ را ناديده‌ بگيريد و هنگام‌ انجام‌ رفتارهاي‌ بچگانه‌ با او صحبت‌ نكنيد و به‌ او نگاه‌ نكنيد. در اين‌ زمان‌ از اتاق‌ خارج‌ شويد يا به‌ كار خود بپردازيد اما در مقابل رفتارهاي مطلوب تشويقش كنيد. در عين حال، خريدن اسباب‌بازي‌هاي جديد براي او مفيد و سودمند است؛ چرا كه وقتي فرزند دوم‌ شما به دنيا مي‌آيد و دنياي توجه و هدايا معطوف او مي‌شود، فرزند اول‌ شما چيزهايي براي خودش خواهد داشت كه سرش با آنها گرم باشد و به خواهر يا برادر كوچكش حسادت نكند.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به توت فرنگی می باشد