زینب زیبای مامانزینب زیبای مامان، تا این لحظه: 15 سال و 4 ماه و 7 روز سن داره

توت فرنگی

نظم

1391/5/3 23:10
نویسنده : مامان زینب
1,229 بازدید
اشتراک گذاری

نایت اسکین

 

شکل دادن یا به هم ریختن

 

 

بچه ها، مخلوقات كوچولو و هوسراني هستند: مي خواهند بو بكشند، مزه ها را بچشند، و لمس كنند. اگر بتوانيد تعداد زيادي از اشياء متنوع و جذاب را در اختيار او قرار دهيد كه آنها را لمس كند، مدتي طولاني او را سرگرم كرده ايد و دستهاي او مشغول به كار خواهند بود؛ به علاوه فرصتي مناسب براي افزايش قدرت و همچنين ظرافت حركات دستها و انگشتانش به دست مي آورد.

خاك رس و گل سفالگري يا خمير بازي كودكان كه آلوده يا سمي نباشند، موقعيت ايده آلي را براي تمرين با دستها و انگشتانش در اختيار او قرار مي دهد: با غلتاندن، شكل دادن، مشت زدن و نهايتا فُرم دادن به آنها به نحو دلخواه، كودك شما از دست و انگشتانش استفاده مي كند. چند ابزار ساده (مثلا يك وردنه سبك وزن، چاقوهاي پلاستيكي مخصوص شيريني پزي و...) موجب مي شود كه او مدتي بسيار طولاني تر به بازي مشغول شود. اگر به نظر مي رسد كه كودك شما تمايلي به اين كارها ندارد، مي توانيد از گزينه هاي ديگر استفاده كنيد؛ در واقع او ممكن است از بوي يك چيز يا شكل و بافت يك چيز ديگر خوشش نيايد. در ضمن، هر چقدر خمير مورد استفاده كودك نرمتر باشد، كار كردن با آن براي دستهاي كوچك او ساده تر خواهد بود. البته مسلما خمير كيك واقعي، مي تواند بهترين گزينه باشد: هنگامي كه مي خواهيد كيك يا كلوچه بپزيد، مقداري از خمير را به او بدهيد تا به سليقه خودش شكل بدهد، و سپس آن را هم به همراه كيك اصلي، بپزيد. اگر هم كيك نمي پزيد يا كيك پختن بلد نيستيد، مي توانيد از خميرهاي يخزده و آماده كه در سوپرماركتها موجود است استفاده كنيد.

اگر كودك شما مي خواهد در حياط بازي كند، ساختن قلعه هاي شني هم مي تواند مشابه بازي با گل سفالگري يا خمير كيك، دستهاي او را به كار گرفته و مهارتهاي يكساني را پرورش دهد. هنگامي كه كودك شما با دقت يك برج ماسه اي ساخته و نهايتا هم يك پَر روي آن مي گذارد، ممكن است متوجه نباشد كه مهارتهاي حركتي ظريف او تقويت شده اند؛ اما شما مي توانيد به اين نكته توجه كنيد!

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به توت فرنگی می باشد